Kwiecień młodym listkiem pachnie…

Na prawdziwy wysyp młodych warzyw liściastych musimy wprawdzie jeszcze trochę poczekać, ale pierwsze oznaki wiosny w warzywniaku dają się już zauważyć. I należy z nich bezwzględnie korzystać, bo w młodych liściach kumuluje się moc natury, czyli SAMO ZDROWIE! A w kwietniu takiego zastrzyku energii potrzebujemy szczególnie, żeby przeciwdziałać osłabieniu wiosennemu.

Pojawia się młoda sałata…

β-Karoten kojarzy nam się głównie z marchwią. Tymczasem źródłem tej prowitaminy (przekształca się w witaminę A) jest także sałata. Nie aż tak bogatym, ale nadal godnym uwagi. Tego związku często brakuje nam wiosną, stąd też słabsza odporność organizmu. Przyczyną osłabienia bywa także brak potasu, który w sałacie jest jednym z najistotniejszych makroelementów. Ponadto sałata dostarczy nam również nieco fosforu, wapnia oraz witaminy C.  Bez względu na to, po którą z odmian sałaty sięgniemy (masłowa, rzymska, lodowa etc.), wszystkie należą do jednego gatunku sałaty siewnej, a więc posiadają podobny skład wartości odżywczych.

młoda sałata radom kielce starachowice

I oczywiście młody szpinak!

Szpinak ze wszech miar zasługuje na swoją ponadczasową sławę, którą zawdzięcza w dużym stopniu promocji w kreskówkach o marynarzu Popeye’u. Jak pamiętamy, Popeye osiągał nadludzką moc zaraz po opróżnieniu puszki szpinaku. Nie należy rzecz jasna traktować tego dosłownie, bo warzywa konserwowane to nie to samo, co świeże. Nasze organizmy nie przyswoją także wapnia oraz żelaza ze szpinaku, ponieważ pierwiastki te blokowane są przez kwas szczawiowy (wapń) oraz kwas fitowy (żelazo). Ale przyswoją cenny magnez, a także fosfor i sód. Szpinak jest także przyzwoitym dostawcą witaminy C, choliny (związek witamino podobny) oraz luteiny (związku niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania wzroku).

szpinak

Rukola i roszponka, czyli szaleństwo wiosennych sałatek!

Jak już zostało wspomniane, żelazem oraz wapniem zawartymi w szpinaku zbytnio się nie nacieszymy, ale tutaj właśnie z odsieczą przybywają rukola i roszponka. Pierwsza z roślin jest cennym dostawcą wapnia, a druga – żelaza. Rukola ponadto jest bogatym źródłem kwasu foliowego, manganu, magnezu oraz witamin: K, A i C. Roszponka natomiast zaopatrzy nas dodatkowo w β-Karoten, potas oraz witaminy: C i B6. Obie te rośliny wybornie komponują się z przeróżnymi sałatkami warzywnymi i drobiowo-warzywnymi. Można także stosować z nimi niezliczoną ilość kombinacji, jeśli chodzi o dania gulaszowe. Świetnie nadają się także do dekorowania potraw.

roszponka

Im późniejszy kwiecień, tym więcej przybywa świeżych listków, przeróżnych gatunków i odmian roślin. Na wymienienie wszystkich zwyczajnie nie starczy miejsca, ale zasada jest jedna: nie przechodźmy obojętnie obok zdrowia! Młode warzywa liściaste oferują nam całe bogactwo witamin i minerałów, więc kupujmy je i korzystajmy z tego dobrodziejstwa natury!

ZOBACZ NASZE POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Jakie ziemniaki do jakich potraw?

Jakie ziemniaki do jakich potraw?

Ziemniak – wykorzystujemy go na mnóstwo sposobów, ale czy na pewno robimy to dobrze? Znajomość odmian ziemniaków oraz ich optymalnego zastosowania może okazać się kluczem do sukcesów kulinarnych. Frytki, placki, kopytka, pyzy, ziemniaki gotowane, ziemniaki pieczone, zupy, sałatki – tu wszędzie ważny jest wybór właściwego ziemniaka!

czytaj dalej
Co można zrobić z papryki? Na przykład broń chemiczną :)

Co można zrobić z papryki? Na przykład broń chemiczną 🙂

Nie, nie, to nie jest żart. Papryka zawiera w sobie kapsaicynę – alkaloid wykorzystywany (w odpowiednio dużym stężeniu) do produkcji gazu pieprzowego. To właśnie ten alkaloid sprawia, że papryka jest pikantna. Ale spokojnie! Jego zawartość w papryce jest bezpiecznie niska. Poza tym wyekstrahowanie kapsaicyny …

czytaj dalej