Kwiecień młodym listkiem pachnie…

Na prawdziwy wysyp młodych warzyw liściastych musimy wprawdzie jeszcze trochę poczekać, ale pierwsze oznaki wiosny w warzywniaku dają się już zauważyć. I należy z nich bezwzględnie korzystać, bo w młodych liściach kumuluje się moc natury, czyli SAMO ZDROWIE! A w kwietniu takiego zastrzyku energii potrzebujemy szczególnie, żeby przeciwdziałać osłabieniu wiosennemu.

Pojawia się młoda sałata…

β-Karoten kojarzy nam się głównie z marchwią. Tymczasem źródłem tej prowitaminy (przekształca się w witaminę A) jest także sałata. Nie aż tak bogatym, ale nadal godnym uwagi. Tego związku często brakuje nam wiosną, stąd też słabsza odporność organizmu. Przyczyną osłabienia bywa także brak potasu, który w sałacie jest jednym z najistotniejszych makroelementów. Ponadto sałata dostarczy nam również nieco fosforu, wapnia oraz witaminy C.  Bez względu na to, po którą z odmian sałaty sięgniemy (masłowa, rzymska, lodowa etc.), wszystkie należą do jednego gatunku sałaty siewnej, a więc posiadają podobny skład wartości odżywczych.

młoda sałata radom kielce starachowice

I oczywiście młody szpinak!

Szpinak ze wszech miar zasługuje na swoją ponadczasową sławę, którą zawdzięcza w dużym stopniu promocji w kreskówkach o marynarzu Popeye’u. Jak pamiętamy, Popeye osiągał nadludzką moc zaraz po opróżnieniu puszki szpinaku. Nie należy rzecz jasna traktować tego dosłownie, bo warzywa konserwowane to nie to samo, co świeże. Nasze organizmy nie przyswoją także wapnia oraz żelaza ze szpinaku, ponieważ pierwiastki te blokowane są przez kwas szczawiowy (wapń) oraz kwas fitowy (żelazo). Ale przyswoją cenny magnez, a także fosfor i sód. Szpinak jest także przyzwoitym dostawcą witaminy C, choliny (związek witamino podobny) oraz luteiny (związku niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania wzroku).

szpinak

Rukola i roszponka, czyli szaleństwo wiosennych sałatek!

Jak już zostało wspomniane, żelazem oraz wapniem zawartymi w szpinaku zbytnio się nie nacieszymy, ale tutaj właśnie z odsieczą przybywają rukola i roszponka. Pierwsza z roślin jest cennym dostawcą wapnia, a druga – żelaza. Rukola ponadto jest bogatym źródłem kwasu foliowego, manganu, magnezu oraz witamin: K, A i C. Roszponka natomiast zaopatrzy nas dodatkowo w β-Karoten, potas oraz witaminy: C i B6. Obie te rośliny wybornie komponują się z przeróżnymi sałatkami warzywnymi i drobiowo-warzywnymi. Można także stosować z nimi niezliczoną ilość kombinacji, jeśli chodzi o dania gulaszowe. Świetnie nadają się także do dekorowania potraw.

roszponka

Im późniejszy kwiecień, tym więcej przybywa świeżych listków, przeróżnych gatunków i odmian roślin. Na wymienienie wszystkich zwyczajnie nie starczy miejsca, ale zasada jest jedna: nie przechodźmy obojętnie obok zdrowia! Młode warzywa liściaste oferują nam całe bogactwo witamin i minerałów, więc kupujmy je i korzystajmy z tego dobrodziejstwa natury!

ZOBACZ NASZE POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Sezon na przetwory rozpoczęty!

Sezon na przetwory rozpoczęty!

Tak zwany sezon ogórkowy kojarzy nam się z okresem wakacyjnego wypoczynku. Zaradne i gospodarne osoby znajdą jednak odrobinę czasu, by poświęcić go na własnoręczne wykonanie pierwszych w roku domowych przetworów. I nie chodzi wcale tylko o ogórki małosolne, za którymi szaleją wszyscy Polacy. W grze są także choćby truskawki i czereśnie, czyli idealne składniki na domowe dżemy.

czytaj dalej
Dlaczego warto jeść polskie warzywa i owoce?

Dlaczego warto jeść polskie warzywa i owoce?

Niemal każdy sklep oferuje nam wybór pomiędzy warzywami i owocami polskimi a importowanymi. I dobrze, że tak jest, ponieważ bogaty wybór, to walka o klienta. A gdy jest walka o klienta, to automatycznie robi się lepszy stosunek ceny do jakości. Importowane owoce, np. cytrusy, zapewniają nam bogactwo witamin i smaków przez cały rok. Ale w sezonie zdecydowanie warto postawić na krajowe płody rolne. Dlaczego?

czytaj dalej