Jesienią budujemy odporność na zimę!

W jaki sposób naturalnymi sposobami zbudować odporność? Najprostsza odpowiedź jest wręcz banalna: wystarczy jeść dużo owoców i warzyw oraz dbać o ich urozmaicenie. DUŻO i RÓŻNORODNIE – to z pewnością pomoże wzmocnić organizm. Ale są oczywiście takie grupy mikroelementów oraz związków organicznych, które w większym stopniu zabezpieczają naszą odporność. Jakie?

Witamina C – jej przecenić się nie da!

Pod warunkiem, że mowa o naturalnej witaminie, bo sztucznie otrzymywany kwas askorbinowy, to przede wszystkim konserwant, dodawany do żywności. Wpływ takiego syntetyku na podniesienie odporności organizmu jest znikomy lub wręcz dyskusyjny. W naturalnych warunkach witamina C nie występuje samodzielnie, tylko w połączeniu z innymi związkami – dotyczy to zresztą KAŻDEJ witaminy. Wówczas mamy do czynienia z działaniem SYNERGICZNYM, a przez to zwielokrotnionym. Witamina C dba o odporność organizmu na infekcje, a także pomaga zwalczać niepożądane bakterie. Prawdziwą bombą witaminy C jest acerola – w Polsce dość trudno dostępna i droga. Przyjęło się natomiast, że źródłem witaminy C jest cytryna. Jest to prawda, ale jeszcze więcej tego związku zawierają owoce czarnej porzeczki, natka pietruszki, koperek, brukselka, papryka – a w szczególności papryczki chili. Natomiast mniej więcej tyle samo witaminy C, co cytryna, posiadają także pomarańcze.

WITAMINAC

Naturalne antybiotyki

Gdy już do naszego organizmu dostaną się nieproszeni goście, to wyciągamy działa grubego kalibru, by się z nimi uporać, czyli antybiotyki. Syntetyczne antybiotyki „strzelają” do wszystkiego, co napotkają na swej drodze, zostawiając po sobie niestety „krajobraz po bitwie”. Naturalne antybiotyki zachowują się inaczej, jak gdyby wiedząc, które bakterie są potrzebne naszym organizmom, a które są szkodliwe. Gdzie znajdziemy skuteczne, naturalne antybiotyki? Na półce w warzywniaku! Są nimi: cebula, czosnek, imbir oraz chrzan. Wyrabiany domową metodą syrop z cebuli i miodu (również z dodatkiem czosnku) przebija skutecznością zdecydowaną większość syropów oferowanych przez apteki.

CZOSNEK CEBULA HURTOWNIA WARZYW RADOM STARACHOWICE KIELCE KOZIENICE

Naturalne probiotyki

Probiotyki to produkty, które dostarczają do naszych organizmów żywe kultury pożądanych bakterii. Pożądanych, czyli takich, które dbają o prawidłową pracę naszych narządów, a jednocześnie „bronią swego podwórka”, czyli likwidują bakterie obce. Wśród naturalnych probiotyków miejsce szczególne zajmują kiszonki, czyli przede wszystkim kiszona kapusta i kiszone ogórki. Osoby regularnie spożywające kiszonki chorują rzadziej i jest to fakt potwierdzony wieloma badaniami.

KISZONKI

O czym warto pamiętać

Witamina C jest związkiem bardzo wrażliwym na wysoką temperaturę. Siłą rzeczy nie posiada jej żadna zupa, ani żadne inne danie pieczone, smażone, duszone etc. Pijąc herbatę z cytryną, należy cytrynę dodawać do herbaty ciepłej – nie gorącej. Wówczas mamy herbatę z witaminą C. Jeśli dodamy cytrynę do wrzątku, to niszczymy witaminę C w całości. Jeśli chodzi o inne witaminy i związki mineralne, to często pozbawiamy się ich gotując warzywa w wodzie. I wtedy to, co najcenniejsze, oddawane jest do wody, która zostaje następnie wylana. Pod tym względem wygrywają osoby, które gotują na parze – tak ugotowane warzywa zachowują pełnię swoich walorów zdrowotnych i smakowych.

HERBATKA

ZOBACZ NASZE POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Kapusta i (samo) zdrowie

Kapusta i (samo) zdrowie

Zacznijmy od tego, że kapusta to nie tylko kapusta! Zarówno kapusta głowiasta, jak i kalafior, brokuł, jarmuż, kalarepa, brukselka, kapusta pekińska – to odmiany tego samego gatunku, zwanego fachowo kapustą warzywną. Są to warzywa nie tylko smaczne i pożywne, ale też bardzo zdrowe. Dominują w kuchni europejskiej, azjatyckiej, amerykańskiej (obu Ameryk), australijskiej, a także zaznaczają swą obecność w kuchni afrykańskiej. Przyjrzyjmy im się.

czytaj dalej
Sezon na przetwory rozpoczęty!

Sezon na przetwory rozpoczęty!

Tak zwany sezon ogórkowy kojarzy nam się z okresem wakacyjnego wypoczynku. Zaradne i gospodarne osoby znajdą jednak odrobinę czasu, by poświęcić go na własnoręczne wykonanie pierwszych w roku domowych przetworów. I nie chodzi wcale tylko o ogórki małosolne, za którymi szaleją wszyscy Polacy. W grze są także choćby truskawki i czereśnie, czyli idealne składniki na domowe dżemy.

czytaj dalej