
Klient w warzywniaku, czyli…
Jak zwiększyć sprzedaż owoców i warzyw
Zarówno sklepy, jak i stoiska owocowo-warzywne, posiadają swoją specyfikę. Są tam produkty, z którymi należy obchodzić się starannie, aby jak najdłużej zachowały świeżość i kusiły swym wyglądem oraz zapachem. Bo zaniedbane – osiągną wręcz odwrotny efekt. Ważny jest także dobór asortymentu, jego ekspozycja oraz odpowiednie podejście do klienta. Dobrze prowadzony warzywniak to gwarancja sukcesu!
Z klientem „za pan brat”
Ponieważ o wielu kwestiach pisaliśmy już wcześniej, więc przypomnimy je tylko skrótowo na koniec, a teraz skoncentrujmy się na samej obsłudze klienta. Sprzedawca w warzywniaku powinien być osobą kontaktową, a jeśli do tego będzie pasjonatem kulinarnym, to już po prostu rewelacja. Dlaczego? Dlatego, że znaczna część klientów potrzebuje wsparcia i cennej porady. Rola dobrego sprzedawcy zaczyna się już w momencie, gdy widzi, co klient wybrał sobie do kupienia: kiszona kapusta, włoszczyzna… Czyżby szykował się kapuśniak? Klient zapewne potwierdzi. Sprzedawca wówczas może zaproponować suszone grzyby, albo kminek do smaku. Klient nigdy tak nie robił? Ależ żaden problem – przecież można klientowi podać przepis, albo adres strony z przepisami.
Albo wyobraźmy sobie, że klient kupuje kilogram słodkich jabłek (np. ligol). A przy okazji także kapustę kiszoną. Czy przypadkiem jedno z jabłek nie wyląduje w surówce? A przecież w surówce wyśmienicie sprawdzi się odmiana kwaskowata (np. jonagold). Ligol odrobinę przesłodzi surówkę.

Ale z każdym klientem inaczej!
Nie każdy klient lubi być pouczany, dlatego sprzedawca powinien być także dobrym obserwatorem i wiedzieć, komu warto coś podpowiedzieć, a kto ma sprecyzowane upodobania i wie, czego chce. Każdy klient, odpowiednio potraktowany, chętnie zrobi u nas zakupy ponownie. Zarówno ten, który otrzymał wartościową poradę, jak również ten, w którego autonomię nie ingerowaliśmy, bo z daleka było widać, że sobie tego nie życzy.
Dobre obroty wymagają odpowiednio dobranego asortymentu
Jakie warzywa i owoce preferują Polacy? Pisaliśmy już o tym. Warto zerknąć, by mieć „ściągę” przy ustalaniu asortymentu, gdy rozpoczynamy działalność sklepu lub stoiska. Na „ozdobę” dobrze jest dodać trochę egzotyki, a potem sukcesywnie rozszerzać asortyment o indywidualne upodobania klientów. Należy też pamiętać o sezonowych trendach. Tutaj z pomocą przyjdą inne nasze artykuły:
Będziemy oczywiście pisać też o sezonie wiosennym oraz letnim, czyli tym najbogatszym. Dobry warzywniak powinien funkcjonować w zgodzie z kalendarzem 🙂

Dobre obroty wymagają odpowiedniej ekspozycji
Tutaj także, żeby się nie powtarzać, posłużymy się przykładami naszych wcześniejszych artykułów:
- Jak przedłużyć świeżość warzyw i owoców?
- Jak eksponować owoce i warzywa?
- Dlaczego warto promować świeże zioła?
Podkreślmy raz jeszcze: owoce i warzywa wymagają troski. Zadbany warzywniak, właściwie zorganizowany, pełen świeżych zapachów i bogactwa kolorów – przyciąga klientów. Niezadbane stoisko (albo co gorsza cały sklep) będzie przez klientów traktowane jako „zło konieczne” i zakupy będą robić tylko ci, co są w pilnej potrzebie. Asortyment, ekspozycja i podejście do klienta – sukces gwarantowany!
ZOBACZ NASZE POZOSTAŁE ARTYKUŁY
Owoce i warzywa na Wielkanoc
Wielkanoc to czas, kiedy większość rodzin tradycyjnie zbiera się przy stole, by celebrować to wyjątkowe święto. W tym dniu wiele osób stawia na dania mięsne, ale nie zapominajmy, że owoce i warzywa również powinny mieć swoje miejsce na wielkanocnym stole. Jakie owoce i warzywa najlepiej pasują do świątecznych potraw i jak je podać? Oto kilka propozycji.
Jak zadbać o stoisko owocowo-warzywne?
Prawidłowo przyjęta dostawa, odpowiednie warunki przechowywania i starannie rozplanowana ekspozycja to kluczowe elementy strategii, które wpływają na sukces marketingowy. Podkreślmy te dwa słowa: SUKCES MARKETINGOWY. Owoce i warzywa kupują praktycznie wszyscy klienci, dlatego handel nimi powinien być dla przedsiębiorcy sukcesem, a nie dodatkiem, złem koniecznym, czy odrabianiem pańszczyzny. O sukces jednak trzeba zadbać i o tym będzie poniżej.