Jesienne koktajle warzywno-owocowe na odporność

Jak przygotować organizm do zimy?

Jesień już sama w sobie jest porą sprzyjającą zachorowaniom, szczególnie ta późna jesień – ze słotą, silnym i zimnym wiatrem i gwałtownymi zmianami pogody. Po jesieni następuje zima, która ostatnio także jest u nas mało stabilna pogodowo. A w dodatku: słońca jak na lekarstwo! Jak nie dać się osłabieniu? Idealnym sposobem są bomby witaminowe, czyli koktajle!

Niedoceniane warzywa!

Jeżeli mowa o koktajlach, to na myśl przychodzą nam głównie owoce. Są zdrowe, oczywiście, ale warto pamiętać, że w warzywach tego zdrowia jest często dużo więcej. Szczególnie w tych świeżych warzywach, bo na wiosnę – po okresie przechowywania w chłodniach – ich wartości odżywcze spadną dość znacznie. Nie da się ukryć, że koktajle owocowe są jednak na ogół smaczniejsze od warzywnych. Wniosek nasuwa się sam: połączmy smak owoców z piorunującą dawką witamin oraz składników mineralnych, którymi dysponują warzywa!

burak hurtownia koktajl

Burak ćwikłowy i boćwina

Bogactwo błonnika pokarmowego, potasu, wapnia, żelaza, magnezu, białka i węglowodanów. Witaminy z grupy B, witamina E oraz mnóstwo witaminy C!

marchew hurtownia koktajl radom

Marchew

Odżywcze węglowodany, białko, karoten, olejek lotny, witaminy B1 i B2, B6, C, E, H, K, PP oraz wapń, żelazo, miedź i fosfor, a także pektyny.

seler naciowy hurtownia koktajl

Seler naciowy

Źródło olejków aromatycznych, flawonoidów i glikozydów. Duża ilość witamin C i E, witamin z grupy B oraz kwasu foliowego, a także cynk, żelazo, magnez, potas oraz wapń.

kapusta hurtwnia warzyw radom

Kapusta (do koktajli wyśmienicie nadaje się głąb!)

Jest bogatym źródłem składników mineralnych: fosforu, siarki, potasu, miedzi, manganu, wapnia.

Ponadto dużo witaminy C oraz witamin z grupy B, prowitamina A, witaminy E, K, PP.

KALAREPA hurtownia koktajl

Kalarepa

Zawiera pokaźną ilość nie tylko witamin, składników mineralnych, ale także błonnika. Jest bogatym źródłem witaminy C oraz witamin z grupy B. Znajdziemy w niej składniki mineralne, takie jak: miedź, wapń, potas, magnez oraz żelazo niehemowe. Dodatkowym bonusem są takie składniki, jak: izotiocyjaniany, sulforafan czy indol-3-karbinol, które wykazują działanie antynowotworowe.

Czy trzeba wymieniać dalej?

Nie. Bo w zasadzie niemal każde warzywo (no, może z wyjątkiem ziemniaka) można na surowo dodać do koktajlu i ZAWSZE będzie to z korzyścią dla naszego zdrowia. Nawet nie ma specjalnie większej potrzeby sprawdzać, że to nam poprawi odporność, tamto – układ krążenia, jeszcze co innego – będzie dobre dla cery i kości. Jeżeli będziemy pić zróżnicowane koktajle, to poprawimy sobie WSZYSTKO! 

WZRYWA OWOCE KOKTAJL

Nie bójmy się eksperymentów!

Jak najprościej i najskuteczniej operować kombinacjami owocowo-warzywnymi? Jest jedna złota zasada: róbmy mieszanki z 3-4 owoców (tak, aby smak nam odpowiadał) i dodawajmy do tego jedno warzywo. Jeżeli w efekcie smak okaże się lekko mdławy, to też jest na to rada: odrobina soku z cytryny, limonki lub pigwy powinna nadać koktajlowi orzeźwiającą nutkę.

Jak pić?

Im gęstszy koktajl, tym lepszy i zdrowszy. Należy go pić powoli, delektując się każdym łykiem. I oczywiście od razu po zrobieniu. Koktajle nie powinny być przechowywane, dlatego też nie należy robić ich na zapas. I nie warto ich sobie żałować – pijmy je nawet codziennie!

ZOBACZ NASZE POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Kapusta i (samo) zdrowie

Kapusta i (samo) zdrowie

Zacznijmy od tego, że kapusta to nie tylko kapusta! Zarówno kapusta głowiasta, jak i kalafior, brokuł, jarmuż, kalarepa, brukselka, kapusta pekińska – to odmiany tego samego gatunku, zwanego fachowo kapustą warzywną. Są to warzywa nie tylko smaczne i pożywne, ale też bardzo zdrowe. Dominują w kuchni europejskiej, azjatyckiej, amerykańskiej (obu Ameryk), australijskiej, a także zaznaczają swą obecność w kuchni afrykańskiej. Przyjrzyjmy im się.

czytaj dalej
Sezon na przetwory rozpoczęty!

Sezon na przetwory rozpoczęty!

Tak zwany sezon ogórkowy kojarzy nam się z okresem wakacyjnego wypoczynku. Zaradne i gospodarne osoby znajdą jednak odrobinę czasu, by poświęcić go na własnoręczne wykonanie pierwszych w roku domowych przetworów. I nie chodzi wcale tylko o ogórki małosolne, za którymi szaleją wszyscy Polacy. W grze są także choćby truskawki i czereśnie, czyli idealne składniki na domowe dżemy.

czytaj dalej