
Jak eksponować owoce i warzywa na stoisku?
Warzywa i owoce nie potrzebują innej reklamy w sklepie, niż prawidłowo wykonany i zadbany ekspozytor. Wyobraźmy sobie dwa sklepy obok siebie: w jednym znajduje się taki właśnie prawidłowo wykonany i zadbany ekspozytor, a w drugim – źle wykonany i niezadbany. Jaki będzie efekt? Pierwszy sklep sprzeda nawet dziesięć razy więcej towaru, niż drugi. Temu drugiemu nie pomogą nawet niższe ceny, akcje promocyjne i akcesoria reklamowe. To taki swoisty fenomen tej gałęzi handlu. Przyjrzyjmy się wobec tego, jak wygląda prawidłowo wykonany i zadbany ekspozytor dla owoców i warzyw.
Zacznijmy od pustego ekspozytora
Magicznym kolorem dla ekspozycji owoców i warzyw jest zieleń. Dlatego też ekspozytor (regał, stojak) powinien mieć w sobie jak najwięcej zieleni. Bez względu na to, czy produkty będą eksponowane w oryginalnych skrzynkach, czy też przekładane do koszyków, to te skrzynki lub koszyki muszą być nachylone pod takim kątem, aby stojący naprzeciwko klient bez problemu widział cały asortyment.

Świeżość i estetyka
„Warzywa i owoce to samo zdrowie” – wyobraźmy sobie taki szyld reklamowy, a poniżej zwisają jakieś zwiędłe liście, wystają suche badyle, a w zakamarkach ekspozytora czyha na nierozważnego klienta pleśń i zgnilizna… Powiedzmy sobie szczerze: jeśli personel sklepu nie ma czasu ani chęci, by zadbać o ekspozytor owoców i warzyw, to handel tym towarem przyniesie straty zamiast zysku. Warzywa i owoce powinny być codziennie starannie przeglądane, a ich wygląd powinien emanować świeżością i przyciągać wzrok klientów. Należy też pamiętać o prawidłowych zasadach przechowywania, by jak najdłużej tę świeżość utrzymać. Niektóre warzywa (np. sałata, kapusta) potrzebują zraszania wodą, by zachować dobrą kondycję.
Zasada szachownicy
Aby poszczególne rodzaje asortymentu były widoczne już z daleka, należy stosować przemienność kolorystyczną, najlepiej opartą na kontrastach: jasne barwy łączymy z ciemniejszymi, dokładnie jak na szachownicy. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka widać, że jest bogaty wybór produktów, co automatycznie zachęca do zrobienia zakupów.
Prawidłowe grupowanie owoców i warzyw
Warzywa oddzielnie i owoce oddzielnie – to zasada nadrzędna. Jeżeli mamy do czynienia z mniejszym ekspozytorem, wówczas owoce wyżej, a warzywa niżej. Najlepiej zastosować taką samą hierarchię, jak w naturze, czyli od dołu: korzenie (bulwy), łodygi, liście, strąki, owoce. Na większych ekspozytorach warzywa i owoce powinny być pogrupowane na zasadzie podobieństw, czyli: buraki w pobliżu ziemniaków, czosnek obok cebuli, pietruszka obok marchwi, kalafior obok kapusty, gruszka obok jabłka, cytryna obok pomarańczy etc.

Jeszcze lepsza prezentacja
Można pokusić się o tworzenie artystycznych kompozycji owocowo-warzywnych, a także o precyzyjne i fantazyjne układanie ich w koszykach ekspozytora. To nie jest sztuka dla sztuki! To są działania, które wywierają korzystny wpływ na klienta i tym samym wspomagają handel. Arbuz pokrojony na ćwiartki już z daleka krzyczy „Kup mnie!”. Podobnie melon. Bardzo dobrym pomysłem może być też wygospodarowanie półki degustacyjnej dla małych owoców (borówki, truskawki, czereśnie etc.), a także dla większych, pokrojonych w kawałki. Należy oczywiście pamiętać, że owoce przeznaczone do degustacji muszą być umyte.
I jak teraz wygląda nasz „prawidłowo wykonany i zadbany ekspozytor”? Całkiem nieźle, prawda? Patrząc na niego, od razu widać, że owoce i warzywa to samo zdrowie. Nie potrzeba żadnych haseł reklamowych 🙂
ZOBACZ NASZE POZOSTAŁE ARTYKUŁY
Owoce i warzywa na Wielkanoc
Wielkanoc to czas, kiedy większość rodzin tradycyjnie zbiera się przy stole, by celebrować to wyjątkowe święto. W tym dniu wiele osób stawia na dania mięsne, ale nie zapominajmy, że owoce i warzywa również powinny mieć swoje miejsce na wielkanocnym stole. Jakie owoce i warzywa najlepiej pasują do świątecznych potraw i jak je podać? Oto kilka propozycji.
Jak zadbać o stoisko owocowo-warzywne?
Prawidłowo przyjęta dostawa, odpowiednie warunki przechowywania i starannie rozplanowana ekspozycja to kluczowe elementy strategii, które wpływają na sukces marketingowy. Podkreślmy te dwa słowa: SUKCES MARKETINGOWY. Owoce i warzywa kupują praktycznie wszyscy klienci, dlatego handel nimi powinien być dla przedsiębiorcy sukcesem, a nie dodatkiem, złem koniecznym, czy odrabianiem pańszczyzny. O sukces jednak trzeba zadbać i o tym będzie poniżej.