Jak eksponować owoce i warzywa na stoisku?

Warzywa i owoce nie potrzebują innej reklamy w sklepie, niż prawidłowo wykonany i zadbany ekspozytor. Wyobraźmy sobie dwa sklepy obok siebie: w jednym znajduje się taki właśnie prawidłowo wykonany i zadbany ekspozytor, a w drugim – źle wykonany i niezadbany. Jaki będzie efekt? Pierwszy sklep sprzeda nawet dziesięć razy więcej towaru, niż drugi. Temu drugiemu nie pomogą nawet niższe ceny, akcje promocyjne i akcesoria reklamowe. To taki swoisty fenomen tej gałęzi handlu. Przyjrzyjmy się wobec tego, jak wygląda prawidłowo wykonany i zadbany ekspozytor dla owoców i warzyw.

Zacznijmy od pustego ekspozytora

Magicznym kolorem dla ekspozycji owoców i warzyw jest zieleń. Dlatego też ekspozytor (regał, stojak) powinien mieć w sobie jak najwięcej zieleni. Bez względu na to, czy produkty będą eksponowane w oryginalnych skrzynkach, czy też przekładane do koszyków, to te skrzynki lub koszyki muszą być nachylone pod takim kątem, aby stojący naprzeciwko klient bez problemu widział cały asortyment.

UKŁADANIE OWOCÓW I WARZYW NA STOISKU

Świeżość i estetyka

„Warzywa i owoce to samo zdrowie” – wyobraźmy sobie taki szyld reklamowy, a poniżej zwisają jakieś zwiędłe liście, wystają suche badyle, a w zakamarkach ekspozytora czyha na nierozważnego klienta pleśń i zgnilizna… Powiedzmy sobie szczerze: jeśli personel sklepu nie ma czasu ani chęci, by zadbać o ekspozytor owoców i warzyw, to handel tym towarem przyniesie straty zamiast zysku. Warzywa i owoce powinny być codziennie starannie przeglądane, a ich wygląd powinien emanować świeżością i przyciągać wzrok klientów. Należy też pamiętać o prawidłowych zasadach przechowywania, by jak najdłużej tę świeżość utrzymać. Niektóre warzywa (np. sałata, kapusta) potrzebują zraszania wodą, by zachować dobrą kondycję.

Zasada szachownicy

Aby poszczególne rodzaje asortymentu były widoczne już z daleka, należy stosować przemienność kolorystyczną, najlepiej opartą na kontrastach: jasne barwy łączymy z ciemniejszymi, dokładnie jak na szachownicy. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka widać, że jest bogaty wybór produktów, co automatycznie zachęca do zrobienia zakupów.

Prawidłowe grupowanie owoców i warzyw

Warzywa oddzielnie i owoce oddzielnie – to zasada nadrzędna. Jeżeli mamy do czynienia z mniejszym ekspozytorem, wówczas owoce wyżej, a warzywa niżej. Najlepiej zastosować taką samą hierarchię, jak w naturze, czyli od dołu: korzenie (bulwy), łodygi, liście, strąki, owoce. Na większych ekspozytorach warzywa i owoce powinny być pogrupowane na zasadzie podobieństw, czyli: buraki w pobliżu ziemniaków, czosnek obok cebuli, pietruszka obok marchwi, kalafior obok kapusty, gruszka obok jabłka, cytryna obok pomarańczy etc.

UKŁADANIE OWOCÓW I WARZYW NA STOISKU

Jeszcze lepsza prezentacja

Można pokusić się o tworzenie artystycznych kompozycji owocowo-warzywnych, a także o precyzyjne i fantazyjne układanie ich w koszykach ekspozytora. To nie jest sztuka dla sztuki! To są działania, które wywierają korzystny wpływ na klienta i tym samym wspomagają handel. Arbuz pokrojony na ćwiartki już z daleka krzyczy „Kup mnie!”. Podobnie melon. Bardzo dobrym pomysłem może być też wygospodarowanie półki degustacyjnej dla małych owoców (borówki, truskawki, czereśnie etc.), a także dla większych, pokrojonych w kawałki. Należy oczywiście pamiętać, że owoce przeznaczone do degustacji muszą być umyte.

 

I jak teraz wygląda nasz „prawidłowo wykonany i zadbany ekspozytor”? Całkiem nieźle, prawda? Patrząc na niego, od razu widać, że owoce i warzywa to samo zdrowie. Nie potrzeba żadnych haseł reklamowych 🙂

ZOBACZ NASZE POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Cała prawda o brukselce

Cała prawda o brukselce

Mała brukselka ma duży problem: nie wszyscy za nią przepadają z powodu charakterystycznego, gorzkawego posmaku. Tymczasem nie jest to wina wyłącznie brukselki. Sztuka gotowania polega bowiem na tym, by znać odpowiednie tajniki obróbki termicznej, właściwe dla danego warzywa. Kto je zna, ten może się cieszyć nie tylko wybornym smakiem brukselki, ale także jej zdrowotnymi właściwościami.

czytaj dalej
Polskie jabłka – za co je uwielbiamy?

Polskie jabłka – za co je uwielbiamy?

Polska jest europejską, a nawet wręcz światową potęgą w produkcji jabłek. Również w konsumpcji tych owoców Polacy nie mają zbyt wielu groźnych konkurentów. Jabłka to nasza wielowiekowa tradycja, a według Józefa Ignacego Kraszewskiego, wielkim miłośnikiem jabłek był król Jan III Sobieski, który podobno osobiście pielęgnował przypałacowy sad. Spróbujmy dziś odpowiedzieć na pytanie: za co kochamy te wyjątkowe owoce?

czytaj dalej