Jaka powinna być ilość warzyw i owoców w zdrowej diecie?

Istnieje norma, mówiąca o zalecanym spożywaniu min. 400 g warzyw i owoców dziennie, nie wliczając w to ziemniaków oraz innych warzyw bulwiastych, zawierających skrobię. Czy to oznacza, że taka ilość zapewni nam stuprocentowo zdrowie i odporność? A może warto do tego podejść bardziej elastycznie i nie trzymać się kurczowo cyferek? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Na początek: dlaczego wielu ludzi je zbyt mało warzyw i owoców?

Powodów jest wiele. W Polsce jesteśmy wciąż przyzwyczajeni do naszych krajowych i – niestety – sezonowych płodów ogrodniczych. W marketach półki wprawdzie uginają się od egzotycznych owoców, ale standardowy Polak raczej rzadko sięga po figi, granaty, mango etc. Królują więc w menu banany, pomarańcze, mandarynki i winogrona. Ograniczone menu, to automatycznie mniejsze spożycie. Boimy się próbować nowości? Niestety – statystyki to potwierdzają. Podobnie jest z warzywami, choć z nieco innej przyczyny. Warzywa bowiem trzeba przyrządzić. I trzeba wiedzieć, jak to zrobić. W przeciętnej polskiej kuchni bogate kompozycje warzywne są czymś marginalnym. Rządzi niepodzielnie schabowy z ziemniakami plus odrobina surówki.

owoce warzywa hurtownia

Czy powinniśmy oglądać się na zalecane normy spożycia?

Nie do końca. Rozsądna „norma” to JAK NAJWIĘCEJ. Jeżeli ktoś myśli, że zjedzenie 400 gramów mandarynek załatwi sprawę, to jest w błędzie. Nie istnieje taki owoc, ani takie warzywo, które dostarczyłoby do organizmu wszystkich potrzebnych witamin i minerałów. Dlatego tak ważna jest różnorodna dieta. Należy też pamiętać, że dwa, pozornie takie same pomidory, czy jabłka, mogą się bardzo różnić, jeśli chodzi o zawartość składników odżywczych. Powodem może być uboższa gleba, stosowane metody rolnicze, proces przechowywania etc. Nieporozumieniem jest także gotowanie warzyw w wodzie (z wyjątkiem zup oczywiście), ponieważ jest to wzorcowa wręcz ilustracja popularnego powiedzenia o „wylewaniu dziecka razem z kąpielą”. Przykładowo: taki ugotowany w wodzie kalafior oddaje do tej wody większość swoich składników odżywczych i na talerzu ląduje potem w postaci wyjałowionej. Dlatego też prawidłowe gotowanie warzyw powinno odbywać się na parze.

Recepta na sukces to soki i koktajle!

Zjedzenie wspomnianych już 400 gramów owoców zajmuje nieco czasu, a niekiedy wymaga samozaparcia. Tymczasem wypicie soku wyciśniętego z takiej ilości surowca, to dosłownie chwila. Trzy takie chwile w ciągu dnia i dostarczamy do organizmu prawdziwe bogactwo zdrowia. Sporządzenie koktajlu jest odrobinę bardziej pracochłonne od wyciśnięcia soku, ale tu dochodzi jeszcze plus w postaci prawdziwej uczty dla podniebienia. Dlatego każdy, kto regularnie wyciska soki wieloowocowe oraz sporządza koktajle owocowo-warzywne, naprawdę nie musi oglądać się już na żadne normy określające ilość warzyw i owoców w diecie, bo po prostu BARDZIEJ ZDROWO JUŻ SIĘ NIE DA!        

ZOBACZ NASZE POZOSTAŁE ARTYKUŁY

Kapusta i (samo) zdrowie

Kapusta i (samo) zdrowie

Zacznijmy od tego, że kapusta to nie tylko kapusta! Zarówno kapusta głowiasta, jak i kalafior, brokuł, jarmuż, kalarepa, brukselka, kapusta pekińska – to odmiany tego samego gatunku, zwanego fachowo kapustą warzywną. Są to warzywa nie tylko smaczne i pożywne, ale też bardzo zdrowe. Dominują w kuchni europejskiej, azjatyckiej, amerykańskiej (obu Ameryk), australijskiej, a także zaznaczają swą obecność w kuchni afrykańskiej. Przyjrzyjmy im się.

czytaj dalej
Sezon na przetwory rozpoczęty!

Sezon na przetwory rozpoczęty!

Tak zwany sezon ogórkowy kojarzy nam się z okresem wakacyjnego wypoczynku. Zaradne i gospodarne osoby znajdą jednak odrobinę czasu, by poświęcić go na własnoręczne wykonanie pierwszych w roku domowych przetworów. I nie chodzi wcale tylko o ogórki małosolne, za którymi szaleją wszyscy Polacy. W grze są także choćby truskawki i czereśnie, czyli idealne składniki na domowe dżemy.

czytaj dalej